Lax i folie och dinkel



Så här såg min lunch ut. Lax, dinkel och sky från paketet som jag hade laxen i.

Så här gör du laxen:
Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg upp laxfilé på folie.
Lägg på (örter/kryddor, torkade går fint! Jag hade:) basilika, svartpeppar, salt, timjan, smör och pressad citron.

Snåla inte
på något ;) Blir godare sky sedan att ha på maten.

Stäng foliet så det blir som ett paket.
Sätt in i mitten av ugnen i ca 25-30 min.

Dinkel tillagar du som det står på paketet. Det tar ca 25-30 minuter att tillaga det så smartast att börja med dinkel. Eller ta ris istället.

Sen är det bara att lägga upp på tallriken och njuta :) Ca 130 % av dagsbehovet av omega3 finns i en filé så det är nyttigmat detta!



Jag gjorde en gräddfilröra till som inte kom med på bild. Den är god till all fisk eller till räkor. Så här enkel är den:

1 burk (2,5 dl) gräddfil (lätt créme fraiche går också fint)
svartpeppar
ca 1 matsked dill (finns färdighackad fryst att köpa)
pressad citron
salt
en halv finhackad rödlök

Rör ner allt och så är det klart :)

Tips: Släng i en deciliter räkor i röran. Jättegod att ha på rostat bröd!

Kommentarer
Postat av: Amoz

Hmm :)



Det är fisken i dig som gör det? =)

2008-05-23 @ 22:42:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0