Snö och god matpaj

Äntligen! Idag kom snön! Som jag har väntat ;) Fast helst vill jag ha sommar och sol, men snö är bättre än bara grådaskigt väder, eller hur? Min dator har kraschat helt och jag är tvungen att skaffa ny :'( Jaja, sånt är livet! Jag gjorde en jättegod paj häromveckan och var så förvånad själv att det blev så god och krämig ;) En bild ska jag få fram snart...men här kommer receptet:



4 personer
Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda:
50 g rumstempererat smör
4 dl mjöl
1,5 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Knåda till en deg och kavla ut på mjölat bakbord eller rätt ner i pajformen direkt.

Gör valfri fyllning.
Jag gjorde en variant med gul lök, rökt lax och spenat. Nyttigt ;)
Och så gjorde jag en tacopaj: paprika, majs, tacokryddad köttfärs, gul lök och tacosås.

Blanda sedan:
5 dl lättcréme fraiche
4 msk lättmajonnäs

Bred detta överst som ett täcke
och toppa med 4 dl ost.

Baka pajen i ugnen tills osten fått en fin färg, ca 20-30 min.

Servera med en sallad och ett gott bröd.

Ingen viktväktarmat direkt men jag lovar att det blir krämigt och gott hehe ;) 

Kommentarer
Postat av: Veoler

Morgonen den 7 snöade det, men det mesta smälte bort direkt, sen bara duggregn under dagen. Den 9 på kvällen kom den första snön som stannade kvar i några dagar. Sen dess har det inte varit nån snö. Om du är intresserad :P

2007-11-20 @ 01:24:53
Postat av: Lalisen

Åh fyyyyy va gött det låter! Måste prövas! ;) Kram!

2007-11-20 @ 17:55:41
URL: http://lalisen.blogg.se
Postat av: iMadde

Veoler: Ojoj vilken koll du har :P Ja men det är intressant ;) snön här försvann snabbt...nu är det bara grått å trist väder... Vill ha snö!

Lalisen: Som sagt ingen viktväktarmat, men nåt måste man ju unna sig ;) Kram

2007-11-22 @ 23:18:23
Postat av: Veoler

jag tänkte att det kan vara bra att anteckna, för att kunna hålla koll på årstidsförskutning över årtusenden :P (makaroner är enklare att göra.. men du kan ju bjuda nån gång ;)

2007-11-24 @ 00:25:38
URL: http://veoler.googlepages.com/gallery.html
Postat av: iMadde

Veoler: Så du håller koll på sånt? :P gör en makaronpaj ;P

2007-11-25 @ 09:46:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0